AAN HET WOORD:

ARNE KEUNING, INTERIM PROJECTLEIDER, DIGITAAL TOEGANKELIJKE WEBSITE

WATERSCHAP VALLEI & VELUWE

Ruim 6 maanden geleden is Arne Keuning gestart als Interim Projectleider bij Waterschap Vallei en Veluwe. Hij begeleidt de implementatie van een nieuwe digitaal toegankelijke website. Arne vertelt: “Een super interessante opdracht, want eigenlijk ben ik als projectleider bezig met een organisatieverandering. De nieuwe website is slechts een middel, om digitale toegankelijkheid door te voeren in de hele organisatie. “

In eerste instantie was hij niet direct beschikbaar voor deze opdracht. “Marieke had een bericht op Linkedin gedeeld voor deze functie. Een connectie van mij tagde mij in het bericht, anders had ik het bericht nooit gezien. Ik nam direct contact op en binnen een half uur hing ik aan de lijn met haar. Ik had op dat moment ook nog een andere klus en was niet direct beschikbaar, echter werd er direct in kansen gedacht en was een overgangsperiode bespreekbaar.”

Na het telefoontje, ontmoetten ze elkaar. “Een zeer fijne en prettige kennismaking, waarbij een keer niet werd gepraat over mijn CV. Wat mij opviel is dat ze écht keek naar wie ik ben en het allerbelangrijkste: of ik goed zou matchen met de organisatie en de opdracht.”

Na dit gesprek mocht Arne op gesprek komen en 4 weken later startte hij als projectleider bij het Waterschap. “Ik vond het meteen een uitdagende klus met een maatschappelijk karakter. Daarnaast kon ik hierdoor nog meer gaan leren over ‘digitale toegankelijkheid’ en aan de slag met een organisatieverandering.”

En dat de match goed is ingeschat door Committo, blijkt wel uit het verhaal van Arne.”Mijn eigenwijze, doelmatige, niet altijd diplomatieke houding en het feit dat ik ingehuurd bent, zorgt voor een goede match. In dit project is het van belang, om de wensen van de gebruiker centraal te zetten. Bij iedere stap of wens stel ik de vraag: voegt dit waarde toe voor de doelgroep? Vaak moet ik ‘nee’ antwoorden op dergelijke wensen, om zo bestaande patronen te doorbreken. Een externe aanjager is dus zeker een aanrader in dit soort projecten!”

Zelf heeft Arne tot nu toe ook veel nieuwe dingen geleerd over digitale toegankelijkheid. “Veel mensen denken dat een website digitaal toegankelijk maken, een digitaal vraagstuk is. Echter betreft het een organisatievraagstuk. Het gaat namelijk niet om publiceren, maar om communiceren. Kortom is de informatie van toegevoegde waarde voor de gebruiker? Zijn de teksten toegankelijk en begrijpelijk geschreven?”

Na de zomer gaat de website live en rond Arne het project af. “Echter is een website nooit af. Het is van belang om ook dan continu te blijven controleren en te kijken naar de statistieken, of de keuzes die zijn gemaakt ook daadwerkelijk de juiste zijn. Oftewel, is het nog toegevoegde waarde voor de gebruiker?”