AAN HET WOORD:
MARIËLLE SIEBELINK
INTERIM CONTENT SPECIALIST VAKGROEP ONLINE
VILANS
“Communicatie en marketing zijn niet meer los van elkaar te zien. Ze vormen steeds meer één geheel en samen bewijzen ze in hoeverre de boodschap is geland bij de doelgroep en de communicatiedoelen zijn behaald”, aldus Mariëlle Siebelink, interim content specialist vakgroep online bij Vilans.
De rol van de communicatieprofessional heeft ook Mariëlle in de laatste jaren zien veranderen. “De communicatie die we verspreiden, verloopt steeds meer via beeld. De inzet van video’s, vlogs en foto’s is enorm toegenomen, dat is goed terug te zien op alle kanalen, maar vooral op websites en social media. En juist die kanalen zorgen ervoor dat we beter kunnen analyseren en bewijzen of de boodschappen wel zijn overgekomen. We hebben meerdere kanalen die we kunnen inzetten om de doelgroep te bereiken en daar horen cijfers bij die dat aantonen. Oftewel, in hoeverre is je bereik voldoende geweest om je boodschap te laten landen?”
Digitalisering is dé uitgelezen kans voor het vergroten van je bereik, echter heeft het ook nadelen zoals Mariëlle schetst. “Het is lastiger binding te houden met je doelgroep of klanten als je alleen digitaal gaat. Persoonlijk contact zal dus altijd in de communicatiemix moeten blijven staan, denk aan bijvoorbeeld events of een koffie-moment. Kortom, verlies de doelgroep nooit uit het oog!”
In april 2022 is Marielle via Comitto bij Vilans, dé kennisorganisatie voor zorg en ondersteuning, aan de slag gegaan.”Vanuit mijn functie als contentspecialist bij Vilans, werk ik samen met diverse afdelingen waaronder de marketingcommunicatieafdeling en de online marketeers. Een gezamenlijk doel is om technologie in de gehandicaptensector te bevorderen en in te zetten op persoonsgericht zorg. Ik zit in een projectteam voor migratie en optimalisatie van de website, voer verschillende online activiteiten uit, waaronder voor een congres. Ik maak (deel)plannen en coordineer ook de uitvoering ervan. Het leuke aan deze functie vind ik het doelgroepdenken, de diversiteit aan werkzaamheden en samenwerkingen en het vernieuwende karakter. Ik moet echt divers en breed nadenken over mijn verspreidingsplan. Zoals, waar zit de doelgroep, hoe kan ik hen het beste bereiken en welke communicatievorm kiezen we?”
Marielle verliet ruim 3 jaar geleden haar vaste baan om elders aan het werk te gaan. “Tot een aantal jaar geleden, bekleedde ik diverse marketing- en communicatiefuncties. Ik merkte in de laatste periode dat ik vast in dienst zat, ik mezelf niet meer kon vernieuwen. Het werd tijd om te gaan en dus koos ik om aan de slag te gaan als interimmer, zodat ik meer vrijheid had.”
Tot op de dag van vandaag is Marielle erg content met deze keuze. ”Als tijdelijke medewerker kom je binnen en heb je een opdracht en daardoor focus. De focus wordt je gegeven omdat je met een doel bent binnengehaald. Ben je in dienst, dan heb je ook veel afleiding door de waan van de dag. Vanuit je tijdelijke rol, bereik je sneller je doel.”
In de afgelopen jaren had Marielle tussentijds al wel eens contact met Marian en Marieke. “Committo heeft een portfolio met opdrachtgevers in zorg en onderwijs. Dat past perfect bij mijn carriere. Via hen kon ik ook aan de slag bij mijn eerste klus als interimmer voor Saxenburgh groep. Na 8 maanden stapte ik over naar een andere opdrachtgever, Salland Verzekeringen (voorheen Eno). Ik onderhield wel contact met Marieke en Marian over mijn loopbaanwensen. Wat ik fijn vind aan de dames, is dat ze altijd investeren in een persoonlijke en lange termijn relatie. Ze vragen vaak even hoe het gaat. Ze zijn eerlijk over het bedrijf of organisatie waar je voorgesteld wordt, wat is de cultuur waarin je terechtkomt, waarom pas je daar als persoon, waar ligt je toegevoegde waarde en wat kan je er zelf ophalen. Ze kijken verder dan de opdracht. Ook zorgen ze dat je toch een kans krijgt bij een organisatie, waar je wellicht in eerste instantie mogelijk door een opdrachtgever wordt afgewezen vanwege je werkervaring. Zij geloven in je toegevoegde waarde, geloven in jou en daardoor verbreed je ook. Zoals ze zelf zeggen: ‘We zijn ook jouw opdrachtgever!’ en dat maken ze meer dan waard!”